آیا ربات های تلگرام هکر هستند ؟

منتشر شده در ۱۳۹۵/۱۰/۳۰ در دستۀ آموزش تلگرام ۲ دیدگاه

خیلی از کلمات هستند که وقتی به گوش مان می خورند، حس خوب یا بدی را به ما القا می کنند. کلمۀ ربات هم به دلیل اینکه در فیلم ها و داستان ها معمولاً ربات ها کارهای بدی را انجام می دهند، بار منفی را در خود دارد که وقتی به چیزی متصل می شود ما فکر می کنیم که آن چیز قرار است خراب کاری کند! مثل ربات های تلگرام که بیشتر کاربران تلگرام فکر می کنند که چون اسم آنها ربات است، پس می توانند روی گوشیِ آنها خراب کاری کنند یا حداقل اهداف مخفیِ خود را عملی کنند. در صورتی که چنین نیست. در این مقاله به قصد روشن تر کردن موضوع توضیحاتی را پیرامون ربات های تلگرام خدمت شما عرض خواهیم کرد.

آیا ربات های تلگرام هکر هستند

آیا ربات های تلگرام هکر هستند؟

پس از اینکه شرکت تلگرام امکان ساخت کانال را به پیام رسان خود اضافه کرد، هجوم کاربران ایرانی به سمت آن نشان داد که این قابلیت چنان جذابیتی دارد که خیلی از افراد را به سمت تلگرام بکشاند. پس از آن امکان ربات آمد که برای ارسال خودکار و مدیریت شدۀ محتوا به کاربران مورد استفاده قرار می گرفت. ربات ها در اصل امکان ارتباط تنگاتنگی را با هر نوع نرم افزارِ دیگر که برنامه نویسان می نویسند را می داد. هر ربات ممکن است کار خاصی را انجام دهد و همۀ آنها از یک قاعدۀ کلی تبعیت نمی کنند.

اما شرکت تلگرام برای اینکه برنامه نویسان نتوانند هر کاری را که دوست دارند روی گوشی یا دستگاه کاربران تلگرام انجام دهند، محدودیت هایی را هم در نظر گرفت. این محدودیت ها آن قدر مفید است که به راحتی می توان گفت ربات های تلگرام آن قدر که شما فکر می کنید خطرناک نیستند. به عنوان مثال رباتی که مثل یک کاربرِ عادی در تلگرام دارای یک شناسه (ID) است، نمی تواند آغاز کنندۀ گفتگو (چت) با کاربران دیگر باشد. همین امر باعث می شود که ربات ها نتوانند به شما پیام های انبوه ارسال کنند. در عوض اگر خود کاربر تشخیص داد که به کاراییِ آن ربات نیاز دارد، می تواند عضو آن ربات شده و ربات کاری که مد نظر وی است را انجام دهند.

ربات ها یک رابط بین سرویس برنامه نویس و شما هستند؛ آن هم بر پایۀ نرم افزار پیام رسان تلگرام. یعنی چی؟ بگذارید با مثال پیش برویم. شما از رباتی استفاده می کنید که روی عکس های شما ویرایشی را انجام می دهد. یعنی شما یک عکس را به او تحویل میدهید و ربات مورد نظر، عکس را از طریق سرورهای تلگرام گرفته و به سرورِ فرد برنامه نویسِ تلگرام تحویل می دهد. آن سرور کار ویرایش عکس را انجام داده و مجدد به سرورهای تلگرام می دهد. سرورهای تلگرام هم عکس را به شما تحویل می دهند. این روال کاری، برای هر فعالیتی که توسط کاربران تلگرام از ربات ها درخواست می شود، تکرار می شود.

ربات ها می توانند به گروه یا حتی به کانال به عنوان نویسنده اضافه شوند که این کار را هم مدیران گروه یا کانال انجام می دهد. پس طبیعی است که از عضویت ربات های ناشناس خودداری باید کرد. پس ربات ها قادر به خرابکاری در گروه یا کانال هم نیستند؛ در صورتی که شما آنها را به کانالِ به عنوان نویسنده یا Admin اضافه نکرده باشید.

ربات ها می توانند به شما پیام های زمان بندی شده ارسال کنند. همانطور که شما عضو یک کانال می شوید، قادر به مشترک شدن یک ربات هم هستید. این ربات نمی تواند به محتویات روی دستگاه شما دسترسی داشته باشد. مگر اینکه خود شما بخواهید به آن ربات چیزی را ارسال کنید. مثل همان رباتی که قرار است عکسی را برای شما ویرایش کند و در مرحله ای شما عکسی را از روی دستگاهِ خود انتخاب می کنید و می فرستید. در غیر این صورت ربات هیچ گونه کنترل دیگری روی دستگاه یا حتی تلگرام شما ندارد. ربات ها را به راحتی می توانید لغو عضویت یا حتی مسدود (Block) کنید که پس از آن کلاً دسرستیِ آن ربات به شما قطع خواهد شد.

پس با این توضیحات شاید خطرناک ترین کاری که یک ربات بتواند انجام دهد این باشد که از شما درخواست کند که یک فایلی را دریافت کنید و ان را اجرا کنید که آن فایل مثلاً ویروس یا جاسوس افزار باشد؛ که این کار از طریق روش های دیگر مثل ایمیل هم امکان پذیر است. شما باید حواستان را جمع کنید که به یک نرم افزار تحت وب مثل همین ربات تلگرام، چه چیزهایی را ارسال می کنید یا چه چیزهایی را دریافت می کنید.

پس با این توضیحاتی نگرانیِ خاصی راجع به استفاده از ربات های تلگرام وجود ندارد. بیشتر ربات های تلگرام سالم هستند و آنهایی هم که مخرب هستند معمولاً کاربران تلگرام گزارش می دهد و پس از مدتی از طرف شرکت تلگرام مسدود خواهند شد.