محبوبیت تلگرام در ایران

منتشر شده در ۱۴۰۰/۰۲/۱۱ در دستۀ آموزش تلگرام بدون دیدگاه

تلگرام قبل از فیلتر شدن، محبوب‌ترین پیام رسان و شبکهٔ اجتماعی در ایران بود. به طوری که حدود ۴۰ میلیون کاربر فعال داشت، که ۶۰ درصد از کل پهنای باند اینترنت کشور را صرف خود می‌کردند. اما پس از فیلتر شدن ورق برگشت. خیلی‌ها می‌گویند که مردم همچنان در حال استفاده از تلگرام هستند. این حرف تا حد زیادی صحیح است. اما باید این را هم قبول کرد که با فیلتر شدن تلگرام، حداقل جلوی رشد آن گرفته شد و مهاجرت به سمت دیگر پیام‌رسان‌ها تسریع شد.

محبوبیت تلگرام در ایران
سوالات تلگرام

در این میان پیام‌رسان‌هایی مثل واتساپ جذب کاربر بسیار زیادی داشتند و کسانی که نمی‌توانستند به پیام‌رسان‌های داخلی اعتماد کنند، به سرعت به سراغ آنها رفتند. البته برخی هم پیام‌رسان های داخلی را ترحیج دادند که کم شدن کیفیت کار با آنها و شلوغ بودن‌شان کم کم آنها را هم سوق داد تا از پیام‌رسان‌های خارجی استفاده کنند.

الان می‌توان گفت با فیلترشکن‌هایی که برای تلگرام عرضه شده، این پیامرسان توانسته کاری کند که مسدودسازی آن کمترین اثر را داشته باشد. هنوز خیلی از ایرانیان در حال استفاده از تلگرام هستند و این نرم افزار محبوب است.

چرا تلگرام محبوب شد؟

بحث سر اینکه چرا تلگرام محبوب شد، زیاد است. اما اگر خود ما یادمان آید، تلگرام اولین پیام رسانی بود که خیلی ساده و جذاب طراحی شده بود. به طوری که حتی اگر تلگرام را روی گوشی مادر بزرگ‌تان هم نصب می‌کردید، می‌توانست در کمترین زمان از تلگرام استفاده کند! در کنار این سادگی، البته امکانات زیادی، از جمله امنیت بالا به جهت رمزگذاری پیام‌ها هم موثر بودند.

قابلیت کانال‌های تلگرام هم به محبوبیت آن اضافه کرد. کانال‌ها به سرعت تبدیل به یک رسانهٔ شخصی و قدرتمند شدند. به طوری که حتی کسب و کارها هم به این عرصه وارد شدند و سود خود را چند برابر کردند.

البته مسائل سیاسی هم در محبوب شدن تلگرام نقش داشت. برخی‌ها به علت فاصله‌ای که تلگرام از مواضع نظام گرفت، به آن اعتماد کردند! عدم توانایی نظام در جذب نظر و اعتماد قشر عظیمی از مردم، به این امر کمک زیادی کرد. خلاصه اینکه همیشه پای سیاست در میان است!