آموزش تنظیمات تلگرام

منتشر شده در ۱۳۹۴/۱۰/۲۵ در دستۀ آموزش تلگرام ۴۱ دیدگاه

چه شما تلگرام را روی گوشی، تبلت یا رایانۀ خودتان نصب کرده باشید، در هر صورت بخشی با نام Settings دارد که همان بخش تنظیمات تلگرام است. در نسخه های مختلف تلگرام ممکن است این بخش اندکی تفاوت داشته باشد و مثلاً نسخه ویندوز آن با اندروید دارای تفاوت های عمده ای است که البته قابل تطابق است. ولی در قسمت های بعدی هم راجع به آموزش تنظیمات تلگرام کامپیوتر هم خواهم نوشت. اما در اینجا با آموزش تنظیمات تلگرام در خدمت شما هستیم.

تلگرام خود را که روی گوشی یا تبلت است باز کنید. حالا دکمۀ فهرست (بالا سمت چپ) را لمس کنید. روی Settings کلیک کنید. قسمت تنظیمات تلگرام برای شما باز می شود که حاوی قسمت های مختلفی است. شما تصویر این بخش را در زیر مشاهده می کنید. البته این عکس دارای ادامه هم هست، ولی در تصویر آورده نشده است. ولی ما آنها را هم توضیح خواهیم داد.

آموزش تنظیمات تلگرام

تنظیمات تلگرام

با کلیک روی عکس دوربین در بالاترین قسمت این صفحه می توانید عکس نمایۀ خود را تغییر دهید. عکس نمایه همان تصویری است که مختص شماست و روی گوشی مخاطبین شما هم این عکس که مربوط به شماست نمایش داده می شود. از راه های مختلفی می توانید عکس نمایه برای خود انتخاب کنید که به قرار زیر است:

  • From camera : می توانید از دوربین گوشی خود استفاده کرده و یک عکس نمایه تهیه کنید.
  • From Gallery : از مجموعه تصاویری که قبلاً روی گوشی خود داشتید می توانید یکی را انتخاب کنید.
  • Delete photo : اگر از قبل تصویری را انتخاب کرده باشید، با انتخاب این مورد تصویر فعلی شما حذف خواهد شد.

بخش Info

از بخش Info اطلاعاتی راجع به تلگرام خود را می توانید ببینید. مثل شماره تلفن (Phone) و نام کاربری (Username). به صورت پیش فرض تلگرام شما دارای هیچ نام کاربری نیست. اگر خواسته باشید دیگران بتوانند با شما از طریق نام کاربری در تماس باشند، می توانید از این قسمت یک نام کاربری که شامل حروف و اعداد انگلیسی است برای خود انتخاب نمایید. ولی اگر None را برای نام کاربری زده باشد، به این معنا است که حساب تلگرام شما بدون نام کاربری است. دقت کنید که در تلگرام نام کاربری را بعداً هم می توانید تغییر دهید.

بخش Settings

Notification and Sounds : صدای و اطلاعیه های صوتی نرم افزار تلگرام را از این قسمت می توانید تنظیم کنید. روی این مورد یک بار کلیک کنید. اگر گزینۀ Notifications Servece را فعال کنید، نرم افزار برای هر موردی که شما باید از آن آگاه شوید صدایی را تولید خواهد کرد. مثلاً در هنگام رسیدن یک پیام، صدایی از گوشی شما پخش خواهد شد. حالا از بخش Message Notifications باید تعیین کنید که برای کدام یکی از عملکردها تلگرام شما از خود صدا تولید کند. مثلاً اگر Alert را فعال کنید، نرم افزار اگر هشداری را خواسته باشد به شما بدهد، صدایی هم برای آن تولید می کند. حتی از طریق لمس گزینۀ Sound می توانید نوع آن صدا را هم تعیین کنید. اگر تنظیمی را انجام دادید که باعث به هر  ریختن عملکرد تلگرام شما شد، از آخرین بخش این قسمت روی Reset All Notifications کلیک کنید تا تمامی اطلاعیه های صوتی به حالت اولیۀ خود برگردد. که همان حالت پیش فرض است.

Privacy and Security : به یک مرحله قبل بر می کردیم. توجه داشته باشید که برای برگشتن به یک مرحله قبل کافی است روی فلش بالا سمت چپ کلیک کیند. حالا Pravacy and Security را لمس می کنیم. این قسمت تنظیمات مربوط به حریم خصوصی و موارد امنیتی است. مثلاً از قسمت Block Users می توانید ببینید تا به الان کدام کاربران را مسدود کردید که دیگر نمی توانند با شما ارتباط برقرار کنند. از همین جا به راحتی می توانید آنها را Unblock یا رفع مسدودیت کنید.

از قسمت Last Seen می توانید تعیین کنید که چه کسانی آخرین وضعیت برخط بودن شما را ببینید. اگر روی Last Seen کلیک کنید سه تا گزینه پیش رو دارید که می توانید یکی را انتخاب کنید. اگر Everybody را انتخاب کنید، همه می توانند ببینند که دقیقاً شما کی و چه زمانی آنلاین یا همان برخط بودید. اگر My contacts را انتخاب کنید، فقط کسانی که در دفتر تلفن شما هستند می توانند وضعیت شما را ببینند. و اگر گزینۀ آخر یعنی Nobody را انتخاب کنید، هیچ کس نمی تواند وضعیت برخط بودن شما را ببیند. البته این کار برای شما محدودیت هایی را ایجاد می کند. مثل اینکه شما هم نمی توانید وضعیت برخط بودن دیگران را ببینید.

از قسمت Passcode Lock شما می توانید برای نمایش همۀ گفتگوها یا همان چت هایتان رمز عبور تعیین کنید که یک سد امنیتی دیگر برای زمان هایی است که شما نمی خواهید شخص دیگری به پیام های ارسالی یا دریافتی شما دسترسی داشته باشد.

Two-Step Verification همان تعیین هویت دو مرحله ای است. برای اینکه اگر با استفاده از دستگاه دیگری که به اینترنت متصل است خواسته باشید به تلگرام خود متصل شوید، سیستم تلگرام یک رمز عبور دیگری را به گوشی تلفن همراه شما پیامک کند که حاوی دومین رمز امنیتی است که باید آن را در صفحۀ ورود تلگرام وارد کنید. همانطور که گفته شد، این امر همانطور که کار ورود شما را سخت تر می کند، امنیت حساب تلگرام شما را بالاتر می برد.

از قسمت Active Session به راحتی می توانید ببینید هم اکنون چه کسانی با چه IP یا چه دستگاهی وارد حساب تلگرام شما شدند. ممکن است هم زمان هم از تلگرام رایانه و هم از تلگرام گوشی و تبلت خود استفاده کنید. به هر کدام از اینها یک جلسه می گویند. تمامی این جلسات را از این قسمت می توانید ببیند و حتی با یک کلیک آنها را خاتمه دهید. البته اگر مشکوک هستند که شخصی ناشناخته وارد حساب تلگرام شما شده است.

از قسمت If youre away for … هم می توانید تعیین کنید که اگر برای برای مدت معلومی وارد حساب تلگرام خود نشدید، به طور خودکار حساب شما در تلگرام بسته شود. که می توانید مدت زمان آن را از ۱ ماه تا ۱ سال تعیین کنید.

این هم از تنظیمات بخش Pravacy and Security که قسمت به قسمت آموزش داده شد.

Chat Background : از این قسمت تصویر پس زمینۀ قسمت گفتگو را می توانید تعویض کنید. این گزینه را لمس کنید تا وارد آن شوید. چند تا تصویر پیش فرض در پایین این قسمت وجود دارد که شما می توانید از بین آنها یکی را انتخاب کنید. اما اگر هیچ کدام از آنها باب میل شما نبود، بایستی روی آخرین مورد از سمت راست کلیک کنید تا بتوانید یک عکس از تصاویر روی گوشی خود انتخاب کنید، یا از دوربین گوشی خود استفاده کنید. البته باز هم فراموش نکنید که پس از تنظیم یک عکس برای پس زمینۀ چت، حتماً علامت تیک بالای صفحه را لمس کنید.

Language : زبان نرم افزار را می توانید از این قسمت تعیین کنید. زبان پیش فرض تلگرام انگلیسی است و در بین زبان های این برنامه فارسی دیده نمی شود. پس از زبان فارسی پشتیبانی نمی کند. مگر در نسخه های بعدی و جدید تلگرام. به هر حال اگر فکر می کنید نیاز دارید زبان تلگرام خود را تغییر دهید، باید از این بخش وارد عمل شوید.

Enable Animations : برای فعال سازی حالت پویانمایی در زمانی که بین قسمت های مختلف نرم افزار جا به جا می شوید، می توانید این گزینه را فعال کنید. دقت کنید گاهی اوقات به دلیل کاهش سرعت گوشی یا تبلت شما، می توانید حالت پویانمایی یا انیمیشن را برای تلگرام غیرفعال کنید.

بخش Automatic media download

این بخش از تنظیمات تلگرام هم شامل چند تا گزینه است که با هم کار می کنیم.

When using mobile data : اگر از شبکه های موبایل برای دریافت اینترنت استفاده می کنید، می توانید از اینجا تعیین کنید که در این حالت چه نوع محتوایی به صورت خودکار بدون تایید شما دانلود شوند. تصویر، صوت، ویدیو و پرونده از جمله انواع محتوا است.

When connected of Wi-Fi : از این قسمت می توانید تعیین کنید که اگر گوشی یا تبلت شما از اینترنت وای فای در حال استفاده است، چه محتواهایی را خودکار دانلود و دریافت کند. این دو گزینه برای مدیریت پهنای باند اینترنت بسیار مفید است.

When roaming : اگر در حالت رومینگ بودید، چه نوع داده ای به صورت خودکار دریافت شود. همانطور که می بینید، به خاطر اینکه در حالت رومینگ هزینۀ دریافت اینترنت بالاست، به صورت پیش فرض دریافت خودکار تمامی محتواها را غیرفعال کرده است.

Save to gallery : از این جا می توانید تعیین کنید که محتواهایی که به صورت خودکار دریافت می شوند، آیا داخل گالری یا روی گوشی شما هم ذخیره بشوند یا خیر.

بخش Messages

تنظیمات مربوط به نحوۀ نمایش متن پیام ها از این قسمت قابل انجام است.

Message Text Size : اندازۀ متن پیام های متنی را از این قسمت تعیین نمایید. هر چه عدد بزرگتر باشد، اندازۀ متن پیام های ارسالی و دریافتی که برای شما نشان داده می شود هم بزرگتر خواهد بود.

Stickers : از اینجا می توانید استیکرها یا برچسب هایی که روی تلگرام خود نصب کردید را مدیریت کنید. مثلاً اگر می خواهید دسته ای از استیکرهای تلگرام نشان داده نشوند، آن را انتخاب کرده و دستور Hide را انتخاب کنید.

Send by Enter : اگر می خواهید متنی که در جعبۀ ارسال پیام در تلگرام وارد می کنید با یک Enter از صفحه کلید مجازی یا حقیقی ارسال شود، این گزینه را فعال کنید. در غیر این صورت اگر می خواهید هر پیام شما حاوی چندین بند باشد، باید این قسمت را غیرفعال کنید که با هر بار enter یک خط جدید ایجاد شود، نه اینکه پیام شما ارسال گردد. در این حالت برای ارسال پیام باید روی Send کلیک کنید و دیگر Enter صفحه کلید کار ارسال را انجام نمی دهد.

بخش Support

تنظیمات تلگرام که مربوط به پشتیبانی نرم افزار است در این بخش قرار دارد.

Ask a Question : اگر سوالی دارید که باید از داوطلبان بخش پشتیبانی تلگرام بپرسید، باید از این قسمت سوال خود را مطرح کنید و صبر کنید تا داوطلبان بخش پشتیبانی به سوال شما پاسخ مناسب دهند.

Telegram FAQ : پرسش های تلگرامی که بیشتر مخاطبان با آنها روبرو هستند در این قسمت پاسخ داده شدند. با لمس این مورد مرورگر شما باز شده و صفحه ای از سایت تلگرام برای شما باز می گردد. به همراه پرسش و پاسخ های تکراری کاربران تلگرام که البته به زبان انگلیسی است.

آموزش تنظیمات تلگرام به اتمام رسید و یکی از کامل ترین آموزش های تنظیمات تلگرام در اینترنت بود که فکر نکنم تا به حال جای دیگری چنین آموزشی را دیده باشید. به هر حال اگر سوالی دارید، می توانید از قسمت نظرات بپرسید و یا جواب سوال خود را در دیگر مقالات سایت آموزش تلگرام دنبال کنید. ما در این سایت به تمام سوالات شما پاسخ صریح و تصویری دادیم. در ضمن آموزش تنظیمات تلگرام کامپیوتر هم در سایت موجود است که اندکی با توضیحات تلگرام گوشی و تبلت فرق می کند. دیگر آموزش های سایت را حتماً دنبال کنید.