تلگرام در مقایسه با رسانه های دیگر

منتشر شده در ۱۳۹۴/۱۰/۲۱ در دستۀ آموزش تلگرام بدون دیدگاه

در این نوشتار می خواهم یک بررسیِ مختصر اما مفید از تلگرام در رابطه با دیگر انواع رسانه و حتی شبکه های اجتماعی دیگر داشته باشم. امروزه همه تلگرام را می شناسند. هر کسی که یک گوشی هوشمند دستش دارد، حتماً تلگرام را نصب کرده است. بقیه هم حداقل نام تلگرام را شده حتی یک بار هم شنیده اند. تلگرام یک نرم افزار پیام رسان است که برای توضیحات بیشتر شما را به مقالات دیگر این سایت ارجاع می دهم. اما تلگرام فقط این نیست؛ بلکه برای خود یک رسانۀ قدرتمند هم هست. چرا؟ ادامه را مطالعه نمایید.

تلگرام در مقایسه با رسانه های دیگر

تلگرام در مقایسه با رسانه های دیگر

زمانی را به یاد آورید که شاید یکی از قوی ترین رسانه ها روزنامه ها بودند. کم کم جای روزنامه ها انواع دیگر رسانه مثل رادیو، تلویزیون و حتی اینترنت ظاهر شدند که توانستند از محبوبیت رسانه های قدیمی بکاهند. تا اینکه گوشی های تلفن همراه با قابلیت اتصال به شبکۀ اینترنتی در هر کجا و با سرعت خوب در بین افراد مختلف جامعه فراگیر شد. حالا دیگر حتی سازمان های بزرگ روزنامه های کشور هم برای خود در این شبکه ها صفحه و کانال دارند که تعداد مخاطبان آنها بسیار بیشتر از روزنامه های کاغذی است.

این یک مثال ساده و کاملاً قابل مشاهده از مقایسۀ بین شبکه های اجتماعی و رسانه های قدیمی مثل روزنامه بود. آن چیزی که هر کسی می تواند ببیند و درک کند. اما تلگرام به دلیل دارا بودن تمامی ویژگی هایی که دیگر شبکه های اجتماعی موبایل داشتند، به یک ابر رسانه تبدیل شده است. هر کسی می تواند روی آن کانال خود را راه اندازی کند و اقدام به جمع آوری مخاطب برای محتوای خود کند.

حتی می توان تلگرام را قابل رقابت با تلویزیون هم دانست. البته هنوز برای رسیدن به پای تلویزیون خیلی جا دارد؛ تا زمانی که کیفیت و سرعت اینترنت به مراتب بهتر از الان شود. اما با تلگرام حتی صاحب کانال می تواند فیلم و ویدیو و فایل های مختلف دیگری را ارسال کند تا مخاطبین آن به راحتی بتوانند آن را دریافت کرده و روی گوشی یا دستگاه خود بازش کنند.

در ضمن، محتوایی که کانال های تلگرام به مخاطبین تحویل می دهند، به صورت تحمیلی نیست. به این معنا که مخاطبان تلگرام معمولاً خود تعیین می کنند که چه محتوایی از چه کانال هایی دریافت کنند. به همین دلیل هیچ اجباری نیست که همه یک نوع محتوا را دریافت کنند. همین باعث شده گروه هایی با علاقه مندی های خاص به وجود بیایند که باعث گردد حتی بتوان از این جامع بیشتر کسب درآمد کرد. چیزی که شاید در رسانه های گروهیِ دیگر به دلیل موضوعیت کلی آنها به این شکل مصداق ندارد.

به هر حال شاید روزی برسد که قدرت اپلیکیشن هایی مثل تلگرام بیشتر هم بشود که دیگر کاملا جا پای دیگر رسانه ها بگذارد و آنها را از عرصۀ رقابت کاملاً خارج کنند. باید صبر کرد و دید. البته ای کاش به جای صبر کردن، یاد می گرفتیم ما هم در سیر تحولات فناوری و رشد رسانه ای سهمی داشته باشیم که ساز و کار اقتصادی کشورمان این اجازه را نخواهد داد!! متاسفانه…