پاک کردن اطلاعات موجود در تلگرام

منتشر شده در ۱۳۹۴/۱۱/۱۰ در دستۀ آموزش تلگرام ۵ دیدگاه

در بیشتر نرم افزارهای رایانه ای، قسمتی از حافظه به عنوان حافظۀ نهان یا Cache به برنامه اختصاص داده می شود که آن برنامه با استفاده از آن قسمت بتواند به سرعت خود اضافه کند. اما در عوض از سرعت کل سیستم اندکی می کاهد. تلگرام هم قسمتی از حافظه را به عنوان حافظۀ نهان یا همان کش مورد استفاده قرار می دهد که فایل هایی که دانلود کرده است و یا متن های گفتگوها را در آنجا ذخیره می کند. چیزی که در این نوشته می خواهیم با هم یاد بگیریم، پاک کردن اطلاعات موجود در تلگرام است که البته منظور ما همان اطلاعاتی که دیگر به آنها نیازی نداریم و به دلیل سنگین شدن نرم افزار می خواهیم با این کار سرعت آن را بالا ببریم.

برای این منظور بخشی در قسمت تنظیمات یا همان Settings نرم افزار تلگرام وجود دارد با عنوان Cache Settings که کافی است به این بخش وارد شوید. تصویر زیر به ما بخش تنظیمات تلگرام را نشان می دهد که باید Cache Settings را لمس کنید.

تنظیمات Cache تلگرام

تنظیمات Cache تلگرام

پس از آن قسمتی به مانند تصویر زیر باز خواهد شد که حاوی سه قسمت کلی است. با هر کدام از این ۳ قسمت آشنا خواهید شد.

تنظیمات Cache تلگرام

تنظیمات Cache تلگرام

Keep Media:

در این قسمت می توانید تعیین کنید که محتوای رسانه ایِ تلگرام شما، مثل تصاویر، عکس و فایل ها تا چه مدتی روی حافظۀ گوشی شما باشند و پس از آن حذف شوند. اگر این مورد را لمس کنید، خواهید دید سه گزینه برای شما باز خواهد شد که می توانید از بین آنها یکی را انتخاب کنید. اگر Forever را انتخاب نمایید، این رسانه ها هیچ گاه به صورت خودکار حذف نخواهند شد. مگر اینکه شما خودتان دستور حذف شدن را به تلگرام بدهید.

محتواهایی که به این روش حذف می شوند، فقط از روی دستگاه شما حذف شده و هنوز روی سرورهای تلگرام قابل دسترس هستند و بعدها هم می توانید مجدد آنها را دانلود کنید.

Clear Cache:

همانطور حتماً می دانید زمانی که در تلگرام محتوایی مثل عکس یا فیلم برای شما ارسال می شود، این عکس یا فیلم اول روی حافظۀ دستگاه شما ذخیره شده، سپس امکان باز کردن آن برای شما مهیا می گردد. این موارد به عنوان کش یا Cache شناخته می شوند و  اگر خواسته باشید این موارد را حذف کنید، کافی است مورد Clear Cache را لمس کنید تا یک زیر فهرست برای شما باز شود. حالا از این زیر فهرست باید مواردی که می خواهید حذف شوند را انتخاب کنید. مثلاً اگر میخواهید عکس هایی که تا به الان روی تلگرام شما ذخیره شده است، پاک نشوند، تیک گزینۀ Photos را برداشته و سپس روی Clear Cache در پایین همین بخش کلیک کنید. با نهایت دقت این کار را انجام دهید. چرا که اگر بعداً به این موارد نیاز داشته باشید، شاید دیگر خیلی دیر شده باشد!

Local Database:

منطور از Local Database همان متن گفتگوهای شماست. اگر خواستار پاک شدن آنها به صورت یکجا از روی پیام رسان تلگرام هستید، این گزینه را لمس کنید و سپس تایید کنید که خواستار انجام شدن چنین کاری هستید. فقط دقت داشته باشید، تلگرام به مقداری اطلاعات برای کار کردن نیاز دارد. پس پایگاه دادۀ تلگرام به صورت کامل خالی نخواهد شد. در طی انجام این کار ممکن است چند دقیقه کار طول بکشد.

حالا با این توضیحات کامل راجع به پاک کردن اطلاعات موجود در تلگرام به نظر می رسد کاملاً با این بخش آشنا شده و می توانید با انجام مراحل بالا به سرعت تلگرام خود اضافه کنید.